Moje Koruna Himálaje

26. 08. 2014 9:46:02
Vylezla jsem společně s Radkem Jarošem na K2. V myšlenkách jsem mu při každém kroku seděla za krkem a domlouvala, ať neblbne. V noci mě ze snů o ledovcových trhlinách budilo lapání po dechu a odkrvené prsty. Ještě, že jsem nepodlehla čurání do flašky. Ale dokázali jsme to!

Během dobývání posledních výškových metrů, které jsme si všichni kromě horolezce-hrdiny mohli jen představovat, jsem bezostyšně šlapala po svých zásadách a navzdory odporu k moderním technologiím lamentovala, že svět není ještě o něco víc online. Marné čekání na ultra moderní vrcholové selfíčko jsem si krátila pročítáním internetových diskuzí. „Proč tam ten blázen vůbec leze?“ byl nejčastější příspěvek. „No jo, PROČ?“ dohnala vzápětí tahle palčivá otázka lidské existence i mě a svou naléhavostí mi z nateklého kotníku sestřelila pytlík mražené kukuřice. Stejnou otázku měl v očích i doktor, jemuž jsem se probelhala ordinací s důvěrným přiznáním, že mi na pětadvacetikilometrové túře Jizerkami přišlo blbý jenom jít, takže jsem celou cestu běžela. Jak známo, na světě je mnohem víc otázek, než odpovědí, a tak jsem jen pokrčila rameny a s žádankou na rentgen opustila lokál.

Podobně naléhavé PROČ mě před nedávnem dohnalo i ráno poté, co jsem se na powerjóze rozhodla vyhrát lektorkou vyhlášenou soutěž o výdrž v takzvaném prkně. Zatímco ostatní cvičenky setrvaly v pozici jen o trochu déle, než je nutné k patřičnému vyrýsování břišních buchet a pak si položené na karimatkách okusovaly nehty, já se společně s jediným přítomným mužem proklepala třetinou lekce a nedbala ani blížícího se bezvědomí, ani naléhání nervózní cvičitelky, že už by to opravdu stačilo. Vyhrála jsem reklamní skleničku a müsli tyčinku, kterou jsem stejně nemohla sníst, protože se mé ruce nedokázaly přiblížit k ústům.

Důvody sebedestruktivního počínání jsem marně hledávala už v dětství. Třeba na táboře v Chorvatsku, kam jsem si jela vyléčit astma. Bylo mi dvanáct a v otázce přirozeného vývoje u mě příroda spala jako špalek, takže zatímco vrstevnice nosily první bikiny, hrály svlíkací flašku a hloubkově řešily pupínky, já se po pláži promenádovala v neforemných, zelených, celkových plavkách, na hlavě si každé ráno česala přísného ježka a s klukama hrála maximálně fotbal. A když mě pak někdo se smyslem pro opravdu černý humor přihlásil do táborové soutěže miss, nejen, že jsem ukřivděně neutekla do vyprahlých křovin, ale ještě jsem zatoužila celé klání ovládnout. Ani vytahané plavky, ani tričko, legendárně nacpané do květované sukně, ba ani procitěná anglická píseň mi triumf samozřejmě nezajistily.

Otázka PROČ byla na místě taky o tři léta později, když jsem při lyžovačce na francouzském ledovci prohlásila, že skočím salto i přesto, že byla v případě tohoto prvku zcela přeskočena jakákoliv přípravná fáze s použitím měkčího dopadu. Výsledkem bylo prokousnuté koleno, rozkopnutý nos a indigo efektně rozlité po celém obličeji. Odpověď na tutéž otázku by jistě ocenili i vysokoškolští profesoři dohlížející na průběh přijímaček z tělocviku. K plnému počtu bodů z gymnastiky vedla tenkrát desítka zvládnutých výmyků na hrazdě. Přišlo mi to málo, takže jsem jich v touze předvést, že o takovou studentku opravdu nemohou přijít, vystřihla rovnou dvacet. Pak mě z náčiní násilně odtrhli kroucením prstů a já po zmateném nárazu do žebřin opustila žíněnku až na druhý pokus. Pár let poté, co jsem byla díky svému heroickému výkonu na univerzitu přijata, se ono pověstné PROČ vyrojilo znovu, tentokrát v případě volitelných předmětů. Díky neuvážlivé potřebě ohromit kybernetický mozek mého partnera jsem se tak protrápila kompletními základy programování a teorií relativity.

A čím jsem starší, tím je to horší. Právě teď odhodlaně kráčím za ziskem zelené karty a fakt, že golf vlastně nesnáším, mě nijak nelimituje. Ptáte se PROČ? V životě se s touhle otázkou setkáme pravděpodobně víckrát než s kartáčkem na zuby, ale uspokojivá odpověď nepřijde nikdy. Takže navrhuju: Přestaňme se ptát a dělejme věci prostě proto. Shodíme tak ze zad batoh plný zbytečných pitomostí a s nově nabytou lehkostí se v naší expedici životem vyškrábeme výš. Všichni totiž máme svou Korunu Himálaje. Jen každý s jinými vrcholy..

Autor: Šárka Razýmová | úterý 26.8.2014 9:46 | karma článku: 20.25 | přečteno: 855x

Další články blogera

Šárka Razýmová

Život na gumě

Taky máte za sebou dětství plné rodinných cyklovýletů strávených v závěsu na gumicuku za vašimi rodiči? Kdybych tenkrát tušila, co je to karma, možná bych svému funícímu otci do kopce tak nepřibržďovala.

7.2.2024 v 11:40 | Karma článku: 16.01 | Přečteno: 457 | Diskuse

Šárka Razýmová

Moc máma

Nedávno mi šéfová vyčetla, že jsem “moc máma“. Ten obrat mě zaskočil. Ale protože jsem pracovnice svědomitá a sebereflexe mi není cizí, postavila jsem se tomu čelem a hluboce se nad sebou zamyslela.

19.12.2023 v 10:32 | Karma článku: 37.16 | Přečteno: 5523 | Diskuse

Šárka Razýmová

Doba ohluchlá

Taky vám život přijde čím dál tím hlasitější? Umlčujeme pochybnosti o sobě samých, planeta volá o pomoc, ozývají se stárnoucí klouby a celé davy si na telefonu zamilovaly funkci hlasitého odposlechu. Z toho aby jeden ohluchl.

20.9.2023 v 11:26 | Karma článku: 30.54 | Přečteno: 3203 | Diskuse

Šárka Razýmová

Ňaderná zbraň

Jsou lékařské obory, kde jsou si pacient a lékař prakticky rovni. Třeba psychiatrie, kde oba ví, že mají pravdu. Mnohem víc je ale těch, v nichž se pacient chytá do poněkud nekomfortních diskriminačních pastí.

21.3.2023 v 12:41 | Karma článku: 40.11 | Přečteno: 10777 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 18.97 | Přečteno: 250 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 27 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 23 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.11 | Přečteno: 285 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.55 | Přečteno: 497 | Diskuse
Počet článků 126 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3523

Srdcem horalka, tělem lyžařka, duší jogínka. Po životní etapě akrobatických karambolů mezi boulemi zakončené slušivým oceněním Kamikadze roku nyní usiluji o titul Matka století.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...