Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Neumím běhat, nejsem z Keni

Do jistých věcí se hrneme jenom z hecu. Ale zato s vášní a po hlavě.................

 

Rozpačitá sezóna je konečně za mnou a ohlížet se nebudu. Hlavu bych potřebovala kompletně přeformátovat, data protřídit, zbytečné programy vyhodit. Zkusila jsem si hlavinku sem tam pročistit propařenou nocí, ale kýžený restart proběhl pouze v oblasti jater a žaludku. Mrzák mozek vždycky odolal. A tak jsem se upnula alespoň k ozdravě těla, když duch je permanentně na kaši.

 

Zrovna jsem odpočívala po náročné masáži, když mě zpražila smska:

„Pristi nedeli s nama bezis firemni stafetu na Prazskym maratonu, tak hejbni zadkem a mazej trenovat, at nedelas ostudu!“

 

Hned se mi vybavili afričtí křováci, kteří denně uběhnou maratón (bosky a na Adama) třeba proto, aby měli co jíst. Ale v Praze? Jen tak? To můžou snad jenom psychicky narušení jedinci. A tak jsem tam nesměla chybět. Kývla jsem na deset kilometrů po ušlechtilém asfaltu naší matičky měst. Válení šunek se změnilo v trapnou snahu o přerod schlíplé a ponížené lyžařky ve skotačivou maratónskou běžkyni, a to v pouhých deseti dnech. Za účelem snížit předpokládaný trapas na minimum, jsem začala běhat jako ten křovák (ale ne bosky a už vůbec ne v rouše Evině) a peprnými nadávkami častovala toho miláčka, který běhal trpělivě se mnou. Zatímco moje tempo bylo vražedné, plíce kolabovaly a před očima mi tančily obrazce jako z krasohledu, Aleš vedle mě klidně pobíhal i pozadu, chřípí u nosu se mu občas zanedbatelně zachvělo a ještě měl blbý kecy. Má štěstí, že neumí číst myšlenky. Trest, který jsem mu vymyslela v jednom obzvlášť hnusném kopci pod Ještědem, by byl obzvlášť krutý a asi by mě zavřeli na obzvlášť dlouhou dobu. Nicméně si moje líné, lyžařské kotníky na pravidelné plácání o zem jakž takž zvykly a já vyrážím do Prahy.

 

Vyfasovaný první úsek pro mě znamená stepování pod orlojem už časně zrána. V několika málo okamžicích je mi přidělen balíček s firemními trenkami a trikem a základními radami pro maratónské skauty. Např: „Den před závodem omezte příjem sacharidů.“ Nebo: „Dejte si lehkou večeři a běžte brzy spát.“ Vzpomínám na předešlý večer. Domácí ovocné knedlíky s hromadou cukru a másla, víno s kámoškou, kterou jsem neviděla snad sto let, pozdě v noci borůvky se smetanou (přece se ten zbytek, co se nevešel do knedlíků, nevyhodí) a usínání lehce k ránu. Příručku zase odkládám a slibuji maratónskému Bohu, že příští rok už tu běžeckou etiketu určitě zvládnu. Amen.

 

Stojím na Staromáku mezi mobilními hajzlíky, od kterých se vine několikrát zatočená fronta a nepříjemný odér. Na sobě ty povinný titěrný trenýrky a slušivou husí kůži. Skoro sněží. Pod triko si radši beru ještě jedno. Kolem mě se hemží tisíce mých běžeckých kolegů. Chvíli před výstřelem je mi sděleno, že budu startovat z první, tak trochu VIP lajny, po boku Martiny Sáblíkové, Lukáše Bauera a několika desítek gazel s čokoládovýma nohama. Dostavuji se na místo určení a pořadatelé mě nekompromisně vyhazují. „Start štafet je až tamhle vzadu, tak abyste tam stihla aspoň dojít.“ Fajn, couvám asi dvě stě metrů. Místo čokoládových gazel se kolem mě shromažďují exhibicionisti v latexových kombinézách, plyšová kráva, mladík v pyžamu, a Indka v sárí.

 

Když mám konečně správnou startovní pozici, někdo strašně daleko od nás vystřelí a přední řady se dávají do pohybu. U nás vzadu zatím nic. Někdo si kouše nehty a pár nadšenců komicky ťapká na místě a tváří se strašně důležitě. Za pár minut se hýbeme i my. Vyrážím do pražských ulic a nadšeně hltám první kilometr. Svěže přeskakuju koleje a dlažební kostky mě příjemně lechtají do chodidel. Když se dostávám k první občerstvovačce, leží už na zemi pár set kelímků, o které zakopávám jak magor a až po kotníky se brodím jejich obsahem. Podrážky od ionťáku mi lepí ještě zhruba kilák a půl. Taky se zkouším napít, chyba. Na třetím kilometru míjím křoví obsypaná čůrajícími běžci. Dlažební kostky přestávají lechtat a začínají deptat. Čtvrtý kilometr a další čůrající běžci. V těch dvou trikách, do kterých jsem se ráno iniciativně navlékla, je mi nesnesitelné vedro, a tak kličkuju ze strany na stranu podle toho, kde je zrovna stín. Na pátém kilometru vyzrávám nad dlaždičkami a beru to po obrubníku. Koukám, kam nemám a zakopávám o sedícího diváka, nadává rusky. Další a další pánové si ulevují nejen do křoví. Na šestém kiláku křísí zdravotníci prvního odpadlíka a na sedmém další dva. Chlapi stále močí. Vidím ceduli s číslem „8“ a zrychluji, neboť větřím svůj konec. Předbíhám asi osmdesátiletého důchodce. A vidím první ženu, která volání přírody neignoruje. Stojí chudinka zkroucená vedle těch chlapů a snaží se to dělat jako oni. Dav kolem mě se směje, já nemůžu (na to už mi kapacita plic nestačí). A ani nechci. Jednak ze solidarity a jednak proto, že nemá na zádech nápis „Štafety – Relay“ (jako já) a tudíž na desátém kilometru nekončí, ale vlastně teprve začíná. Upřímnou soustrast. Devátý kilometr nebyl značen a já podléhám panice, že se desátého nedožiju.

 

Konečně ho vidím, Těšnovský tunel. Uvnitř se mají štafety oddělit od zbytku pole a proběhnout barevně značenými koridory. Ráno se mnou mluvili jak s blbcem: „Na ruce máš modrý pásek. Sleduješ modrý koridor, přeběhneš modrý koberec a předáš štafetu dalšímu členovi svého modrého týmu.“ Realita: Auta v protisměru smrdí a pobaveně troubí. V tunelu jsou stovky běžců, ale žádný vzduch. Taky žádné koridory, žádné barevné koberce a vůbec žádný prostor. Tam, kde má dojít k předávce, se ulička zužuje na půlku své původní šířky a za chvíli je zašpuntovaná jako flaška archivního Ryzlinku. Ti, co mají běžet dál, jsou nuceni zastavit a naopak ti, co by je dál nikdo nedostal už ani heverem, jsou davem unášeni ke konci tunelu. Všichni zmateně pobíhají a než nacházejí druhého člena své štafety, mají v nohách další kilometr.

Já mám předat štafetu člověku, kterého jsem viděla jenom jednou. Matně si vybavuji jeho krátké, hnědé vlasy.

 

Za rukáv mě tahá kdosi v bílém šátku a sápe se po mé levačce, ze které se mi snaží strhnout modrý štafetový pásek. Bráním ho vlastním tělem a k protiútoku připravuji pravý hák. V poslední chvíli si uvědomuji, že bojuji s druhým členem naší štafety. Neměl si brát ten šátek. Z tunelu vybíhá s těžce vydřeným modrým náramkem v ruce a mým válečným pokřikem v zádech. I tak jsme zvládli předávku rychle. Někteří zoufalci hledají člena svého týmu i půl hodiny. Ještě se chvíli kochám neštěstím druhých, pak odevzdávám čip a na ex hltám tři kelímky vody (nevyšlo to ani na dalších občerstvovačkách, takže jsem si všechno lila do výstřihu místo do krku). Mám to za sebou a mířím za světlem na konci tunelu.

 

Pěšky putuju zpátky na Staromák, kde postává u stolku Martina Sáblíková a není ani trochu zpocená. Klíčí ve mně podezření, že už má za sebou i pozávodní výklus, sprchu, masáž, oběd a nejspíš i kadeřnici. S trenérem Novákem rozebírá, proč neběžela ještě o minutu rychleji. Já jsem ráda, že jsem to přežila.

 

Před startem jsem se těšila, že se díky svému úseku konečně rozhlédnu po proslulých pražských nábřežích. Jenže si pamatuju jenom ty dlažební kostky. Až se příště zase hecnu, nesmím tolik čumět pod sebe.

 

Autor: Šárka Razýmová | pondělí 17.5.2010 13:19 | karma článku: 32,59 | přečteno: 2948x
  • Další články autora

Šárka Razýmová

Život na gumě

Taky máte za sebou dětství plné rodinných cyklovýletů strávených v závěsu na gumicuku za vašimi rodiči? Kdybych tenkrát tušila, co je to karma, možná bych svému funícímu otci do kopce tak nepřibržďovala.

7.2.2024 v 11:40 | Karma: 16,02 | Přečteno: 469x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Moc máma

Nedávno mi šéfová vyčetla, že jsem “moc máma“. Ten obrat mě zaskočil. Ale protože jsem pracovnice svědomitá a sebereflexe mi není cizí, postavila jsem se tomu čelem a hluboce se nad sebou zamyslela.

19.12.2023 v 10:32 | Karma: 37,20 | Přečteno: 5556x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Doba ohluchlá

Taky vám život přijde čím dál tím hlasitější? Umlčujeme pochybnosti o sobě samých, planeta volá o pomoc, ozývají se stárnoucí klouby a celé davy si na telefonu zamilovaly funkci hlasitého odposlechu. Z toho aby jeden ohluchl.

20.9.2023 v 11:26 | Karma: 30,62 | Přečteno: 3241x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Ňaderná zbraň

Jsou lékařské obory, kde jsou si pacient a lékař prakticky rovni. Třeba psychiatrie, kde oba ví, že mají pravdu. Mnohem víc je ale těch, v nichž se pacient chytá do poněkud nekomfortních diskriminačních pastí.

21.3.2023 v 12:41 | Karma: 40,11 | Přečteno: 10814x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Báječní hostitelé a ti druzí

Jsou tu Vánoce. Za okny se rozsvěcují stromečky, ve školkách a školách se sborově chystají do Betléma, ulice září tisíci světýlek a z obrazovek útočí Popelka na dvanáct způsobů.

23.12.2022 v 11:07 | Karma: 21,81 | Přečteno: 567x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

V zenu

Když jsem se v pubertě snažila za pomoci genů, osudu a věcí mezi nebem a zemí přesvědčit zainteresované, že dělat ze mě lyžařskou akrobatku může mít stejné dopady jako vyvíjet zbraň hromadného ničení, víte, co mi odpověděli?

9.11.2022 v 13:24 | Karma: 18,87 | Přečteno: 438x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

U fotografa

Jsem tolerantní žena. Nenutím děti dojídat večeři, pravidelně ponoukám muže, aby si zašel na pivo a zásadně nepřemlouvám rodinu ke společnému focení objektivem profesionála.

7.11.2022 v 12:24 | Karma: 17,93 | Přečteno: 732x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Záplava

Trčím v díře, ruce prkenně natažené podél těla a pociťuji smíření. Do hlavy mě opakovaně tříská barevná, dřevěná palička a já zajíždím stále hlouběji. Paličku drží moje dítě. Ve tváři má takový ten výraz vyšinutého děcka z hororů.

7.11.2022 v 11:22 | Karma: 13,32 | Přečteno: 300x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Pokrok nezastavíš

Kde jenom ta složka ....ještě včera tu byla. Ha! Tady je. Nebyla ještě večer žlutá? Někdo mi ji přebarvil. Všechny je přebarvil! Z mého počítače se přes noc stal někdo jiný. Zase??

7.11.2022 v 10:19 | Karma: 15,70 | Přečteno: 417x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Na samotě u lesa

Dokud jsme žili v malém, podhorském městě, setkávala jsem se s názory, že jsme mučedníci dobrovolně trpící pravěkou infrastrukturou, nulovým společenským vyžitím a půlročními sněhovými závějemi.

8.7.2020 v 8:55 | Karma: 28,64 | Přečteno: 2014x | Diskuse| Ona

Šárka Razýmová

Napořád

Měla to být formalita. Svatba po jedenáctiletém vztahu, během něhož se ze dvou stanou čtyři, už prostě nikoho nadšením nerozhýká. Ale nebyla by škoda to odfláknout, když je to jednou za život?

26.9.2019 v 10:07 | Karma: 28,77 | Přečteno: 1555x | Diskuse| Liberec

Šárka Razýmová

Škol(k)a života

Tak už i na nás došlo. První rok ve školce. První lásky. První tsunami bacilů. První pugét kytek. Ty nejhezčí dostaly kuchařky, to je jasný.

28.6.2019 v 11:21 | Karma: 23,74 | Přečteno: 1172x | Diskuse| Liberec

Šárka Razýmová

Láska lyžařská

„Budu se vdávat!“ vrazila jsem radostně babičce pod nos opravdickej zásnubní prsten. „No, tak se z toho hlavně nepo..,“ zchladila mě ta, od níž bych pochopení mých konzervativních sklonů čekala zdaleka nejvíc.

30.1.2019 v 10:15 | Karma: 30,90 | Přečteno: 1808x | Diskuse| Liberec

Šárka Razýmová

Krát dva

I když byla celá planeta dávno přesvědčená, že nikdy neporodím a už navždycky zůstanu jako bójka s nohama, nakonec jsme překvapili.

2.10.2018 v 14:48 | Karma: 28,67 | Přečteno: 1601x | Diskuse| Liberec

Šárka Razýmová

Iluze v háji

Jsem snílek. Ale že během očekávání prvního potomka postavím vzdušný zámek takových rozměrů, překvapilo i mě samotnou.

3.1.2018 v 15:05 | Karma: 26,57 | Přečteno: 1374x | Diskuse| Ona

Šárka Razýmová

Nebe, peklo, ráj

Jsme tu jen na skok, a tak by byla škoda se při něm ani neodlepit od země. Mě dostává do vzduchu plnění snů. Jakýchkoliv. Na jejich třídění není prostor, plním si to všechno. Ostatně, noční můra je taky sen, ne?

28.9.2017 v 11:50 | Karma: 18,85 | Přečteno: 871x | Diskuse| Sport

Šárka Razýmová

Svatební cirkus

Gejzíry lásky a dojetí, dokonale padnoucí sněhobílé šaty, katalogové počasí a ochota všech se vším pomoci bez keců a nárokování odměny.

28.6.2017 v 15:05 | Karma: 23,85 | Přečteno: 1636x | Diskuse| Ona

Šárka Razýmová

Běžecká čítanka

Běhání je podobná věda jako čtení. Klást rychle jednu nohu před druhou či přelouskat jednotlivá písmena zvládne sice skoro každý, ale dát tomu všemu řád a formu, srozumitelnost a emoce, to už dá zabrat.

27.3.2017 v 10:08 | Karma: 19,38 | Přečteno: 710x | Diskuse| Sport

Šárka Razýmová

Můj mistr světa

Klofla jsem pana Božského. Má geniální, matematický mozek, sexy svaly, stejně zvrácený smysl pro humor jako já a vlastní sny. A hromadu lyží!

9.3.2017 v 9:59 | Karma: 33,38 | Přečteno: 3683x | Diskuse| Sport

Šárka Razýmová

Fotbalu zdar? Nazdar!

Fotbal v mém nitru od nepaměti živí plamenné dilema, které ještě sílí se sílící propagandou některého z tradičních čutálistických svátků. Milovat nebo nenávidět? Tak nějak tuším, že ani letošní Euro mi to nevyřeší.

7.6.2016 v 10:22 | Karma: 21,06 | Přečteno: 1695x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 126
  • Celková karma 16,02
  • Průměrná čtenost 3523x
Srdcem horalka, tělem lyžařka, duší jogínka. Po životní etapě akrobatických karambolů mezi boulemi zakončené slušivým oceněním Kamikadze roku nyní usiluji o titul Matka století.