Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Siesta s ďáblem

Znáte to. Těšíte se na dovolenou i přesto, že vám ji nikdo upřímně nepřeje, odborníci na přírodní jevy neslibují žádnou hitparádu a nejbližší přátelé přirovnali stejnou destinaci k peklu. Stejně se těšíte.

 

Vy si to totiž uděláte jiný. Hezký. Stejně jako já.

Rozhodující je příprava. Poshánět mapy, pročíst průvodce, informovat se o možných rizicích a všechno si naplánovat. Já si to nalajnovala stejně precizně jako všechny svoje cesty, tak proč tentokrát řeším jeden výbuch za druhým? Možná proto, že jsem si odmítla připustit, že mateřská je tak trochu jiná dovolená.

 

Zevrubný scénář svého mateřství jsem sepsala dávno před tím, než mi pozitivní test vyrazil dech. Bodově vypadal asi takhle: Těhotenství mi nebude překážet a bude mi to slušet. Nerozkydnu se jako maminčina sváteční vánočka, budu totiž makat. Z tréninkového plánu jsem nakonec splnila akorát opakované zavazování tkaniček na běžeckých botách. Největší výkon jsme společně podaly, když jsem seděla zhroucená na rušném chodníku a vysvětlovala znechuceným kolemjdoucím, že nejsem ani opilá, ani zfetovaná. I tak byl první bod splněn. Ale za to, že jsem po celou dobu očekávání udržela ručičku váhy pod šedesátkou, nemůže ani scénář, ani moje mamutí vůle, nýbrž geny a fakt, že jsem čekala kluka. Co máme v notičkách dál? Takže: Coby novopečená maminka zůstanu úplně v pohodě, protože zkrotit něco, co se mi vešlo do břicha, nemůže být tak těžký. Nepřestanu o sebe dbát. Nestanu se tou umaštěnou, chlupatou cuchtou s poblitým trikem, stařeckým drdolem a hroší pletí. I nadále budu hýčkat muže svého života, vařit mu večeře, dráždit jeho žaludek experimenty se zdravými moučníky a pak se mu vášnivě omlouvat. V jeho očích zůstanu tou stejnou šťabajznou, jakou kdysi potkal, s vypracovanými lýtky a souměrným mozkem, vždycky dobře naladěnou a hrdě reprezentující menšinovou velikost XS. Co se týče výchovy prvorozeného potomka, kráčela v čele mých velkohubých plánů předsevzetí jako: Jíst kvůli kojení vyváženě a pestře. Nenechat své dítko čumět na bednu. Uspávat už od útlého věku intelektuální četbou, popřípadě hudbou. Ekomyšlenka na moderní, látkové pleny byla vůbec nejsilnější.

 

Po třech měsících praxe musím neskromně prohlásit, že si vedu skvěle. A až se seznámíte s naším průměrným dnem, jistě mi dáte za pravdu.

Ráno se dítě proloupne a je potřeba mu dát prostor pro seberealizaci. S polštářem na hlavě zkušeně ignoruju úpěnlivý pláč, čímž získám pět klidných minut pro ranní meditaci. Pak vyndám z postýlky běsnící, rudé a vzpouzející se cosi, co vzdáleně připomíná mého milovaného kojence a dám mu láskyplnou pusu na čelíčko. Miláček sebou vzteky mrskne a napere to svou kulatou hlavičkou do mé překvapením otevřené pusy. Pokousané čelíčko léčíme usmiřovacím kojením. Pak se svršky vytaženými k bradě a škytající ratolestí na rameni rázuju po bytě. Napjatě čekáme na to, čemu se poeticky říká odříhnutí. Malej si krkne jak napitej dlaždič a hodí na mě šavli. Během překotné likvidace škod si ručkami zkušeně odhrne bryndák a poblije ještě sebe. Jdeme se převléct. Cesta je napínavá, brouček samým soustředěním háže do plíny takovou pumelici, že mu to vyjede až za krkem. Doslova průser, pýžo je na odpis. Do večerníčku ještě několikrát.

 

Po lítém boji na přebalováku, kdy nikdy není jasné, kdo je vítěz, si jdeme intelektuálně hrát. Malej dostává vařečku, radostně s ní mává a nepláče. Jdu se do koupelny opláchnout. Při průchodu kolem šatního zrcadla zaznamenám strhanou stařenu, co má na chlupatém lýtku nalepenou hrubě neekologickou jednorázovou plenu. Z příjemného rozjímání nad trvanlivostí předsevzetí mě vytrhne ryk postřeleného kovboje, miláček si vrazil vařečku do oka. Zapínám mu radši televizi a s poledními zprávami zjišťuju, že nám zase někdo čórnul půl dne. Absenci snídaně i oběda zodpovědně řeším tabulkou čokolády. Pak jdeme ven, čerstvým vzduchem proti všem neduhům! Pokládání vedle hromádky zimního oblečení dává človíčkovi tušit blížící se příkoří a probouzí v něm lehkou agresi. Společně s čepicí nasazuji hitovku Petry Janů Říkej mi. Říká mi, že se mu to nelíbí a řve jak probodnutej. Nevzdávám to a aplikuji rukavice. Kojeneček můj maličkatej, slaďoučkej reaguje prohnutím do luku, výrazem, který rozhodně nemá po mně, a vřískotem s odstínem cirkulárky. Navlékání kombinézky už probíhá v oboustranném nevědomí, zato sousedi vědí a pochvalně bouchají smetákem. Venku si odpočineme, syn vyčerpáním usíná, naštěstí ne tak tvrdě, aby nehlídal, jestli se oteklá matka u kormidla nefláká. Naštěstí mi toleruje, že běžím pomalu, pokud ovšem překonáváme dostatečné množství výmolů, kanálů a obrubníků. Svědomitě plním svoji povinnost a marně přemýšlím, jestli poznámka “chudák dítě“ pronesená kolemjdoucí paní patří mně a nebo mému veliteli.

 

Po návratu domů je miminko vyspinkané a směje se. Intenzita jeho projevů radosti je přitom přímo úměrná intenzitě zabarvení mých kruhů pod očima. Legrace rychle pomíjí, je čas střihnout si jednu šťavnatou koliku.

 

Přichází hlava rodiny. Před televizí nachází ubrečené dítě s vařečkou v krku, po delším pátrání nalézá i matku. Sedí zhroucená v kuchyni před myčkou a nepřítomně zírá na své chlupaté nohy. Nalije jí víno, přebalí dítě, uvaří večeři, dohlédne na veškeré krmení a jde malého uspat. Na intelektuální pokusy kašle rovnou, zavrhuje Malého prince i Dvořákův karneval a pouští rock. „Tak co jste dneska dělali?“ ptá se pak nezištně nad půlnoční veřečí. Jak kdybych měla ty dny napěchovaný pestrým animačním programem a servisem all inclusive, vtipálek.

 

Na mojí dovolené často prší. Co prší! Jan na východě vyschnou louže, žene se od západu další bouřka. Nic nejde podle plánu, průvodci lžou, špatně se mi spí a jídlo nestojí za nic.

Ale záleží na úhlu pohledu. Jsem příšerná matka, netečná partnerka a zanedbaná žena. A přesto jsem se sebou poprvé v životě tak nějak spokojená. Být mámou je prostě úlet.

 

Ale krásnej.

Autor: Šárka Razýmová | středa 24.2.2016 14:39 | karma článku: 32,31 | přečteno: 2699x
  • Další články autora

Šárka Razýmová

Život na gumě

Taky máte za sebou dětství plné rodinných cyklovýletů strávených v závěsu na gumicuku za vašimi rodiči? Kdybych tenkrát tušila, co je to karma, možná bych svému funícímu otci do kopce tak nepřibržďovala.

7.2.2024 v 11:40 | Karma: 16,02 | Přečteno: 469x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Moc máma

Nedávno mi šéfová vyčetla, že jsem “moc máma“. Ten obrat mě zaskočil. Ale protože jsem pracovnice svědomitá a sebereflexe mi není cizí, postavila jsem se tomu čelem a hluboce se nad sebou zamyslela.

19.12.2023 v 10:32 | Karma: 37,20 | Přečteno: 5531x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Doba ohluchlá

Taky vám život přijde čím dál tím hlasitější? Umlčujeme pochybnosti o sobě samých, planeta volá o pomoc, ozývají se stárnoucí klouby a celé davy si na telefonu zamilovaly funkci hlasitého odposlechu. Z toho aby jeden ohluchl.

20.9.2023 v 11:26 | Karma: 30,62 | Přečteno: 3209x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Ňaderná zbraň

Jsou lékařské obory, kde jsou si pacient a lékař prakticky rovni. Třeba psychiatrie, kde oba ví, že mají pravdu. Mnohem víc je ale těch, v nichž se pacient chytá do poněkud nekomfortních diskriminačních pastí.

21.3.2023 v 12:41 | Karma: 40,11 | Přečteno: 10784x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Báječní hostitelé a ti druzí

Jsou tu Vánoce. Za okny se rozsvěcují stromečky, ve školkách a školách se sborově chystají do Betléma, ulice září tisíci světýlek a z obrazovek útočí Popelka na dvanáct způsobů.

23.12.2022 v 11:07 | Karma: 21,77 | Přečteno: 533x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

V zenu

Když jsem se v pubertě snažila za pomoci genů, osudu a věcí mezi nebem a zemí přesvědčit zainteresované, že dělat ze mě lyžařskou akrobatku může mít stejné dopady jako vyvíjet zbraň hromadného ničení, víte, co mi odpověděli?

9.11.2022 v 13:24 | Karma: 18,81 | Přečteno: 408x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

U fotografa

Jsem tolerantní žena. Nenutím děti dojídat večeři, pravidelně ponoukám muže, aby si zašel na pivo a zásadně nepřemlouvám rodinu ke společnému focení objektivem profesionála.

7.11.2022 v 12:24 | Karma: 17,90 | Přečteno: 697x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Záplava

Trčím v díře, ruce prkenně natažené podél těla a pociťuji smíření. Do hlavy mě opakovaně tříská barevná, dřevěná palička a já zajíždím stále hlouběji. Paličku drží moje dítě. Ve tváři má takový ten výraz vyšinutého děcka z hororů.

7.11.2022 v 11:22 | Karma: 13,22 | Přečteno: 272x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Pokrok nezastavíš

Kde jenom ta složka ....ještě včera tu byla. Ha! Tady je. Nebyla ještě večer žlutá? Někdo mi ji přebarvil. Všechny je přebarvil! Z mého počítače se přes noc stal někdo jiný. Zase??

7.11.2022 v 10:19 | Karma: 15,63 | Přečteno: 382x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Na samotě u lesa

Dokud jsme žili v malém, podhorském městě, setkávala jsem se s názory, že jsme mučedníci dobrovolně trpící pravěkou infrastrukturou, nulovým společenským vyžitím a půlročními sněhovými závějemi.

8.7.2020 v 8:55 | Karma: 28,63 | Přečteno: 1985x | Diskuse| Ona

Šárka Razýmová

Napořád

Měla to být formalita. Svatba po jedenáctiletém vztahu, během něhož se ze dvou stanou čtyři, už prostě nikoho nadšením nerozhýká. Ale nebyla by škoda to odfláknout, když je to jednou za život?

26.9.2019 v 10:07 | Karma: 28,76 | Přečteno: 1526x | Diskuse| Liberec

Šárka Razýmová

Škol(k)a života

Tak už i na nás došlo. První rok ve školce. První lásky. První tsunami bacilů. První pugét kytek. Ty nejhezčí dostaly kuchařky, to je jasný.

28.6.2019 v 11:21 | Karma: 23,74 | Přečteno: 1148x | Diskuse| Liberec

Šárka Razýmová

Láska lyžařská

„Budu se vdávat!“ vrazila jsem radostně babičce pod nos opravdickej zásnubní prsten. „No, tak se z toho hlavně nepo..,“ zchladila mě ta, od níž bych pochopení mých konzervativních sklonů čekala zdaleka nejvíc.

30.1.2019 v 10:15 | Karma: 30,90 | Přečteno: 1780x | Diskuse| Liberec

Šárka Razýmová

Krát dva

I když byla celá planeta dávno přesvědčená, že nikdy neporodím a už navždycky zůstanu jako bójka s nohama, nakonec jsme překvapili.

2.10.2018 v 14:48 | Karma: 28,67 | Přečteno: 1585x | Diskuse| Liberec

Šárka Razýmová

Iluze v háji

Jsem snílek. Ale že během očekávání prvního potomka postavím vzdušný zámek takových rozměrů, překvapilo i mě samotnou.

3.1.2018 v 15:05 | Karma: 26,57 | Přečteno: 1339x | Diskuse| Ona

Šárka Razýmová

Nebe, peklo, ráj

Jsme tu jen na skok, a tak by byla škoda se při něm ani neodlepit od země. Mě dostává do vzduchu plnění snů. Jakýchkoliv. Na jejich třídění není prostor, plním si to všechno. Ostatně, noční můra je taky sen, ne?

28.9.2017 v 11:50 | Karma: 18,85 | Přečteno: 835x | Diskuse| Sport

Šárka Razýmová

Svatební cirkus

Gejzíry lásky a dojetí, dokonale padnoucí sněhobílé šaty, katalogové počasí a ochota všech se vším pomoci bez keců a nárokování odměny.

28.6.2017 v 15:05 | Karma: 23,85 | Přečteno: 1608x | Diskuse| Ona

Šárka Razýmová

Běžecká čítanka

Běhání je podobná věda jako čtení. Klást rychle jednu nohu před druhou či přelouskat jednotlivá písmena zvládne sice skoro každý, ale dát tomu všemu řád a formu, srozumitelnost a emoce, to už dá zabrat.

27.3.2017 v 10:08 | Karma: 19,36 | Přečteno: 677x | Diskuse| Sport

Šárka Razýmová

Můj mistr světa

Klofla jsem pana Božského. Má geniální, matematický mozek, sexy svaly, stejně zvrácený smysl pro humor jako já a vlastní sny. A hromadu lyží!

9.3.2017 v 9:59 | Karma: 33,38 | Přečteno: 3648x | Diskuse| Sport

Šárka Razýmová

Fotbalu zdar? Nazdar!

Fotbal v mém nitru od nepaměti živí plamenné dilema, které ještě sílí se sílící propagandou některého z tradičních čutálistických svátků. Milovat nebo nenávidět? Tak nějak tuším, že ani letošní Euro mi to nevyřeší.

7.6.2016 v 10:22 | Karma: 21,05 | Přečteno: 1661x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 126
  • Celková karma 16,02
  • Průměrná čtenost 3523x
Srdcem horalka, tělem lyžařka, duší jogínka. Po životní etapě akrobatických karambolů mezi boulemi zakončené slušivým oceněním Kamikadze roku nyní usiluji o titul Matka století.