Velká pardubická

4. 08. 2014 9:42:29
Ještě než se nevratně změním v erudovanou golfistku, musím se vyrovnat se šokujícím faktem, který mi byl v zeleném světě až doposud utajován. A sice, že i Tiger Woods má občas těžkej život.

Od startovního výstřelu, který mě vyslal do nerovného souboje s golfovými holemi, uběhly dva měsíce. Největší skeptiky mohu hned na úvod uklidnit. Žádné železo zatím nebylo zlomeno ani mnou, ani o mě. Naučila jsem se spoustu věcí. Vedle širokého portfolia úderů například to, že i rivalovi, který si s vámi právě vytřel zadek, se dá s úsměvem poděkovat za hru, že rukavička vypadá nejlíp, když ledabyle plandá ze zadní kapsy kalhot, nebo že na míček, který právě čeká na ránu, je třeba se dívat povýšeně a s despektem, poletí dál. Došlo i na gastronomii. Při odpalech se učím dělat řízky, ale zatím zvládám maximálně topinky (pro neznalé nebo ty, kteří už své golfové začátky vytěsnili: řízek je drn, který dokáže holí vykopnout jedině zkušený anebo hodně naštvaný golfista, topinka naopak výsledek naivní představy, že jste lepší než ve skutečnosti jste, tedy nepovedený úder do míčku někde na jeho vršku). Jako dezert mám obvykle zmrzlinu (to se vám míček vyloženě směje do očí a po provokativním obkroužení jamky si to valí po greenu směle dál). Jedno ale stále vstřebávám. Až dosud jsem golf vnímala jako právě vyžehlené prostěradlo - bez jediné skvrnky nebo pomačkání a zcela nekomplikované. Na sluncem zalitém hřišti se schází dokonalí lidé, kteří za každých okolností voní, vypadají hezky a neklejí. Nad hlavami jim švitoří ptáčci, soupeři si navzájem fandí a jamky se samy naklání podle toho, kudy jede míček. Ani ve snu by mě nenapadlo, že i golfisti znají klacky pod nohama a že i na téhle trávě se kolikrát odehrává Velká pardubická. Obzvlášť na začátečníky čeká jeden Taxis za druhým. A protože je jasné, že i slavný Tiumen by si bez Váni za krkem rozbil na překážkách hubu, apeluji na golfové trenéry, aby u svých svěřenců nezanedbávali překážkovou osvětu. Zachrání tak mnoho talentů, které by golf jinak odradil hned v zárodku. Jako podklad může být použit tento manuál:

PŘEKÁŽKY TECHNICKÉ: Dokud to vidíme v televizi, náramně se bavíme. Ale co když nutnost hrát nehratelné dožene i nás, obyčejné smrtelníky? Před nedávnem jsem měla tu čest hrát poprvé z písku. Od profíků jsem okoukala, že odpal většinou provází menší písečná bouře, a tak jsem do toho dala všechno. Místo na blízkém greenu skončil míček daleko za odpalištěm další jamky. Proto radím: Neřiďte se tím, co vidíte v televizi, jinak se strašně projdete. Dále počítejte s tím, že příroda v golfových resortech se sakra liší od té, co znáte z prázdnin u babičky. Takže napálíte-li míček do koruny stromu, nečekejte, že vám ho vrátí. Pokud tu kulatou věc ztratíte v hluboké trávě, vězte, že je opravdu ztracená a polezete-li pro odpal do křoví, pamatujte, že už se nemusíte vynořit. Soutěž o nejškodolibější překážku pak na plné čáře vyhrává voda. Když mě se žbluňknutím opustil míček poprvé, málem jsem to obrečela a musela se přemáhat, abych nešla pro šnorchl. Pak jsem bezradně přešlapovala na břehu a nevěděla, co dál. A musím říct, že dobře myšlený vtip na instruktážní tabuli o tom, že tam klidně máte skočit a normálně hrát, mě dokonale zmátl. Proto žádám provozovatele tréninkových akademií: Nebuďte vtipní, my začátečníci to nepochopíme.

JEVY METEOROLOGICKÉ: Ano, při golfu opravdu často svítí sluníčko, ale není to žádné terno. Pokud vaše hole syčí, když na ně plivnete, sedněte si radši na terásku a dejte si pivo. Jinak se budete potit jak disident při výslechu, zčervenáte a budete smrdět. A to se na golfu nesluší. Hřiště neprodleně opusťte i v případě, že slyšíte pronikavé troubení. S největší pravděpodobností se jedná o sirénu ohlašující bouřku. Zůstanete-li uvězněni mezi jamkami, nesnažte se rozhánět blesky vztyčeným putterem. A bacha, mokrá tráva fakt klouže.

PORUCHY FYZICKÉ A PSYCHOSOMATICKÉ: Jestli jste před golfem měli co dočinění s vrcholovým sportem, čeká vás nelehké rozbíjení pohybových stereotypů. Třeba já jsem v očekávání krkolomného pádu imrvére zpevněná a trenérovo přání, abych se při odpalu roztančila, vidím jako ještě dlouho nesplnitelné. Vysoká horečka a celková slabost vás naopak limitovat nebude, jen dávejte pozor, abyste se nesložili někomu do rány. Pokud totiž nejste při vědomí, nezachrání vás ani naléhavé “Fore!“ Taky by to chtělo posílit nervy. Když vás na driving rangi hypnotizuje sekáč trávy na traktůrku, zkuste mu nepodlehnout. A nebo ho zkuste sundat, aby tak nečučel. Možná budete mít štěstí jako já a občas vás trenér nechá nenápadně vyhrát třeba soutěž v puttování. Kafe, které vyhrajete, si patřičně vychutnejte, příště s největší pravděpodobností pojedete až někam do tramtárie pro zmrzlinu, kterou tentokrát vyhraje on.

OTÁZKY MORÁLNÍ: Permanentně nespokojený poctivák anebo vteřinově šťastný křivák? Pravda je taková, že na hřišti se toho dá hodně utajit a malá, nevinná lež vás může dovést až k velkému vítězství. Na druhou stranu, na fixlování musíte mít koule. Já je nemám, takže když jsem šla naposledy zcela osamoceně benáteckou akademii, vnutilo se na moji skórkartu i nechtěné promáchnutí, trefená vlajka či nemilosrdný záznam o ztrátě tří míčků na jediné jamce. Aby nebyl pohled na moje skóre tak tristní, propašovala jsem na kartičku i informace, na které se nikdo neptal. Tedy, že mít trochu toho štěstíčka, vejdu se minimálně na třech jamkách do paru.

BOMBY SHAZOVANÉ SHORA: Na ty se připravit nedá, ale čekat byste je měli. Takže si vždycky hlídejte nejkratší cestu na toaletu. Taková připravenost se vám bude hodit nejen v případě ataky průjmu, ale i tehdy, zatoužíte-li při tréninku po sladké chuti záškoláctví. Dále mě překvapilo vlastní auto, vinou zarezlých brzdových paken zcela nepojízdné zrovna v den, kdy jsem měla udělat rozhodující první dojem na svého aktuálního trenéra, či nové golfové tričko, jež mi v pračce obarvilo všechno ostatní na vínovo.

Hřiště zkrátka není pískoviště, tady se maká. A než se nešťastný začátečník naučí skákat přes překážky, bude nejspíš hodně často vypadat jako blbec. Ale jedním si může být jistý. Až ten Taxis poprvé úspěšně zdolá, už nikdy se nespokojí s Malými zahrádkami. Na to vemte jed!

Autor: Šárka Razýmová | pondělí 4.8.2014 9:42 | karma článku: 17.30 | přečteno: 806x

Další články blogera

Šárka Razýmová

Život na gumě

Taky máte za sebou dětství plné rodinných cyklovýletů strávených v závěsu na gumicuku za vašimi rodiči? Kdybych tenkrát tušila, co je to karma, možná bych svému funícímu otci do kopce tak nepřibržďovala.

7.2.2024 v 11:40 | Karma článku: 16.01 | Přečteno: 457 | Diskuse

Šárka Razýmová

Moc máma

Nedávno mi šéfová vyčetla, že jsem “moc máma“. Ten obrat mě zaskočil. Ale protože jsem pracovnice svědomitá a sebereflexe mi není cizí, postavila jsem se tomu čelem a hluboce se nad sebou zamyslela.

19.12.2023 v 10:32 | Karma článku: 37.16 | Přečteno: 5523 | Diskuse

Šárka Razýmová

Doba ohluchlá

Taky vám život přijde čím dál tím hlasitější? Umlčujeme pochybnosti o sobě samých, planeta volá o pomoc, ozývají se stárnoucí klouby a celé davy si na telefonu zamilovaly funkci hlasitého odposlechu. Z toho aby jeden ohluchl.

20.9.2023 v 11:26 | Karma článku: 30.54 | Přečteno: 3203 | Diskuse

Šárka Razýmová

Ňaderná zbraň

Jsou lékařské obory, kde jsou si pacient a lékař prakticky rovni. Třeba psychiatrie, kde oba ví, že mají pravdu. Mnohem víc je ale těch, v nichž se pacient chytá do poněkud nekomfortních diskriminačních pastí.

21.3.2023 v 12:41 | Karma článku: 40.11 | Přečteno: 10777 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 22 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 13.10 | Přečteno: 244 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 17.78 | Přečteno: 424 | Diskuse

Olča Vodová

zdánlivě zadarmo

(svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...,svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...)

27.3.2024 v 21:18 | Karma článku: 5.10 | Přečteno: 107 | Diskuse

Karel Trčálek

Jak se pracovníci ve školství pomstili uličnímu výboru iFčil oslavujícímu Karlův úspěch

No, mám-li být upřímný, pomsta to byla hodně sladká. Však se taky hned ze všech stran slétly vosy a začaly si dávat do trumpety tak, že se div v té slaďounké šťávičce neutopily....

27.3.2024 v 10:51 | Karma článku: 31.12 | Přečteno: 587 | Diskuse
Počet článků 126 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3523

Srdcem horalka, tělem lyžařka, duší jogínka. Po životní etapě akrobatických karambolů mezi boulemi zakončené slušivým oceněním Kamikadze roku nyní usiluji o titul Matka století.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...