Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Slečna Vadná

Stejně jako většina mých kolegyň z té náladovější poloviny lidstva, i já přemýšlím, jak být dokonalou ženou. Jenže zatímco ty ostatní jsou ochotné připustit, že ne vždycky se zadaří, já můžu s jistotou prohlásit, že u mě gen dokonalosti chybí úplně. Nejsem ani trochu perfektní. A až se jednou stanu matkou, bude moje mateřství řešit evropský summit coby globální hrozbu.

 

Kompletní výčet toho, co neumím, ale měla bych, abych v dnešní společnosti obstála, by mohl čtenáře ponouknout zaslat mi rekomando uspávací injekci. Což zase nechci, protože na světě je i tak krásně. Omezím se tedy na oblast, která se u žen považuje za klíčovou už od dob mamutích diet, tedy domácnost.

Začněme tím nejdůležitějším – vejci. Neumím je uvařit na hniličku. Vždycky to buď přeženu a na talíř se mi s cinknutím vykulí modrý žloutek jako z dob školní čočky, a nebo se při srkání čirého bílku uklidňuju, že chytit dneska salmonelu už není jen tak. A nerozumím si ani s omeletou. I přes přísné následování instrukcí uvedených v kuchařce “Dulík, Bubík a Kulík vaří s dětmi“ se mi z ní s železnou pravidelností stává sypká, zespodu připálená a shora studená hromádka neštěstí. Když pominu vaječnou sabotáž, nezvládám v kuchyni ani další věci, třeba odhadnout množství připravovaného pokrmu. Vařím-li pro dva, je toho pro deset, má-li se najíst deset, stačí to sotva pro jednoho. Extra oddíl pak představují palačinky. Ingredience přidávám od oka, dokud to není tak akorát a pak přemlouvám elektrickou plotýnku, aby po třech hodinách nerovného boje neházela ručník do ringu. Počet kusů obvykle neklesá pod padesát, a to ani tehdy, chystám-li dezert jen pro sebe. Neumím nedojíst sklenici Nutelly, kterou otevřu kvůli namázání jedné palačinky a je mi jedno, jestli má ta piksla padesát nebo sedmsetpadesát gramů. Neumím otevřít pytel s müsli tak, aby se můj spolubydlící pokaždé, když to vidí, hlasitě neozval a nezačal demonstrativním šermováním nůžek napravovat škodu. Jak kdyby ty vločky ztrácely s rozpáraným obalem veškerou konzumační způsobilost. Člověka, který se mnou sdílí domácnost, nejspíš štvu i neschopností uložit otevřenou krabici s knäckenbroty do košíku s pečivem tak, aby na něj pokaždé nevypadla. To, že ho to trápí, soudím podle výrazu, s jakým naposledy sledoval proud drobků následujících na jeho nohy střepy rozlámaných sucharů. Kromě toho, že tam tu krabici dávám blbě, ji taky zásadně nevkládám hubou napřed.

 

Moje nemožnost v oblasti úklidu vlastně prostupuje celou domácností. Prach pedantsky otírám i z antistatických listů utrápených orchidejí, ale kvůli klaustrofobii nejsem schopná ho odstranit z pod obrovského šuplete pod postelí. Pořádkomil musí šuple vytáhnout a zalézt společně s vysavačem do hrůzunahánějící rakve. Já když tohle udělám, tak v momentě, kdy mě to polapí celou až po prsty na nohou, začnu panikařit a jsem schopná se v tý díře umlátit. Stačí si představit, že mě tam za hlasitého luxového hučení a mého vřískotu někdo zavírá. To, že mi bude třicet, nehraje v tomto případě vůbec žádnou roli.

Co na sobě ale opravdu nemám ráda, je geneticky zakořeněný rys pracovní polovičatosti. Pravidelně vynáším odpadky, ale obsah koše na papír věčně expanduje až do předsíně. Vyleštím jedno zrcadlo a u zbylých dvou dělám, že šmouhy nevidím, ačkoliv mi při každém pohledu deformují obličej. Umyju umyvadlo a vykašlu se na sprchový kout. Oholím si jednu nohu, druhou nechám chlupatou. Opláchnu talíře, ale hrnec schovám na potom (všichni víme, že očekávané “potom“ nastává teprve v momentě, kdy nemám v čem vařit). Mohla bych pokračovat do nekonečna, miniaturním rozměrům naší ubikace navzdory, ale nebudu. Pár příkladů k vylíčení mojí nuzné osobnosti a dokázání toho, že v tom nejste sami, úplně stačí. Taky je dost možné, že jsem v tom sama já. V tom případě dělejte, že se tenhle blog nestal.

 

Já osobně už se se stigmatem vlastní nedokonalosti hraničící s nemožností žít naučila a jsem ve fázi čekání, až to přijme i okolí. Jenom mě trochu děsí to mateřství. Moje dítě bude pořád hladové, opruzené a opakovaně nalézané ve dřezu, lednici nebo koši na prádlo. A jednou ho odvedu do školky a už ho z ní nikdy nevyzvednu.

Autor: Šárka Razýmová | pondělí 16.2.2015 9:26 | karma článku: 27,41 | přečteno: 2446x
  • Další články autora

Šárka Razýmová

Život na gumě

Taky máte za sebou dětství plné rodinných cyklovýletů strávených v závěsu na gumicuku za vašimi rodiči? Kdybych tenkrát tušila, co je to karma, možná bych svému funícímu otci do kopce tak nepřibržďovala.

7.2.2024 v 11:40 | Karma: 16,02 | Přečteno: 469x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Moc máma

Nedávno mi šéfová vyčetla, že jsem “moc máma“. Ten obrat mě zaskočil. Ale protože jsem pracovnice svědomitá a sebereflexe mi není cizí, postavila jsem se tomu čelem a hluboce se nad sebou zamyslela.

19.12.2023 v 10:32 | Karma: 37,20 | Přečteno: 5556x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Doba ohluchlá

Taky vám život přijde čím dál tím hlasitější? Umlčujeme pochybnosti o sobě samých, planeta volá o pomoc, ozývají se stárnoucí klouby a celé davy si na telefonu zamilovaly funkci hlasitého odposlechu. Z toho aby jeden ohluchl.

20.9.2023 v 11:26 | Karma: 30,62 | Přečteno: 3241x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Ňaderná zbraň

Jsou lékařské obory, kde jsou si pacient a lékař prakticky rovni. Třeba psychiatrie, kde oba ví, že mají pravdu. Mnohem víc je ale těch, v nichž se pacient chytá do poněkud nekomfortních diskriminačních pastí.

21.3.2023 v 12:41 | Karma: 40,11 | Přečteno: 10814x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Báječní hostitelé a ti druzí

Jsou tu Vánoce. Za okny se rozsvěcují stromečky, ve školkách a školách se sborově chystají do Betléma, ulice září tisíci světýlek a z obrazovek útočí Popelka na dvanáct způsobů.

23.12.2022 v 11:07 | Karma: 21,81 | Přečteno: 567x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

V zenu

Když jsem se v pubertě snažila za pomoci genů, osudu a věcí mezi nebem a zemí přesvědčit zainteresované, že dělat ze mě lyžařskou akrobatku může mít stejné dopady jako vyvíjet zbraň hromadného ničení, víte, co mi odpověděli?

9.11.2022 v 13:24 | Karma: 18,87 | Přečteno: 438x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

U fotografa

Jsem tolerantní žena. Nenutím děti dojídat večeři, pravidelně ponoukám muže, aby si zašel na pivo a zásadně nepřemlouvám rodinu ke společnému focení objektivem profesionála.

7.11.2022 v 12:24 | Karma: 17,93 | Přečteno: 732x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Záplava

Trčím v díře, ruce prkenně natažené podél těla a pociťuji smíření. Do hlavy mě opakovaně tříská barevná, dřevěná palička a já zajíždím stále hlouběji. Paličku drží moje dítě. Ve tváři má takový ten výraz vyšinutého děcka z hororů.

7.11.2022 v 11:22 | Karma: 13,32 | Přečteno: 300x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Pokrok nezastavíš

Kde jenom ta složka ....ještě včera tu byla. Ha! Tady je. Nebyla ještě večer žlutá? Někdo mi ji přebarvil. Všechny je přebarvil! Z mého počítače se přes noc stal někdo jiný. Zase??

7.11.2022 v 10:19 | Karma: 15,70 | Přečteno: 417x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Na samotě u lesa

Dokud jsme žili v malém, podhorském městě, setkávala jsem se s názory, že jsme mučedníci dobrovolně trpící pravěkou infrastrukturou, nulovým společenským vyžitím a půlročními sněhovými závějemi.

8.7.2020 v 8:55 | Karma: 28,64 | Přečteno: 2014x | Diskuse| Ona

Šárka Razýmová

Napořád

Měla to být formalita. Svatba po jedenáctiletém vztahu, během něhož se ze dvou stanou čtyři, už prostě nikoho nadšením nerozhýká. Ale nebyla by škoda to odfláknout, když je to jednou za život?

26.9.2019 v 10:07 | Karma: 28,77 | Přečteno: 1555x | Diskuse| Liberec

Šárka Razýmová

Škol(k)a života

Tak už i na nás došlo. První rok ve školce. První lásky. První tsunami bacilů. První pugét kytek. Ty nejhezčí dostaly kuchařky, to je jasný.

28.6.2019 v 11:21 | Karma: 23,74 | Přečteno: 1172x | Diskuse| Liberec

Šárka Razýmová

Láska lyžařská

„Budu se vdávat!“ vrazila jsem radostně babičce pod nos opravdickej zásnubní prsten. „No, tak se z toho hlavně nepo..,“ zchladila mě ta, od níž bych pochopení mých konzervativních sklonů čekala zdaleka nejvíc.

30.1.2019 v 10:15 | Karma: 30,90 | Přečteno: 1808x | Diskuse| Liberec

Šárka Razýmová

Krát dva

I když byla celá planeta dávno přesvědčená, že nikdy neporodím a už navždycky zůstanu jako bójka s nohama, nakonec jsme překvapili.

2.10.2018 v 14:48 | Karma: 28,67 | Přečteno: 1601x | Diskuse| Liberec

Šárka Razýmová

Iluze v háji

Jsem snílek. Ale že během očekávání prvního potomka postavím vzdušný zámek takových rozměrů, překvapilo i mě samotnou.

3.1.2018 v 15:05 | Karma: 26,57 | Přečteno: 1374x | Diskuse| Ona

Šárka Razýmová

Nebe, peklo, ráj

Jsme tu jen na skok, a tak by byla škoda se při něm ani neodlepit od země. Mě dostává do vzduchu plnění snů. Jakýchkoliv. Na jejich třídění není prostor, plním si to všechno. Ostatně, noční můra je taky sen, ne?

28.9.2017 v 11:50 | Karma: 18,85 | Přečteno: 871x | Diskuse| Sport

Šárka Razýmová

Svatební cirkus

Gejzíry lásky a dojetí, dokonale padnoucí sněhobílé šaty, katalogové počasí a ochota všech se vším pomoci bez keců a nárokování odměny.

28.6.2017 v 15:05 | Karma: 23,85 | Přečteno: 1636x | Diskuse| Ona

Šárka Razýmová

Běžecká čítanka

Běhání je podobná věda jako čtení. Klást rychle jednu nohu před druhou či přelouskat jednotlivá písmena zvládne sice skoro každý, ale dát tomu všemu řád a formu, srozumitelnost a emoce, to už dá zabrat.

27.3.2017 v 10:08 | Karma: 19,38 | Přečteno: 710x | Diskuse| Sport

Šárka Razýmová

Můj mistr světa

Klofla jsem pana Božského. Má geniální, matematický mozek, sexy svaly, stejně zvrácený smysl pro humor jako já a vlastní sny. A hromadu lyží!

9.3.2017 v 9:59 | Karma: 33,38 | Přečteno: 3683x | Diskuse| Sport

Šárka Razýmová

Fotbalu zdar? Nazdar!

Fotbal v mém nitru od nepaměti živí plamenné dilema, které ještě sílí se sílící propagandou některého z tradičních čutálistických svátků. Milovat nebo nenávidět? Tak nějak tuším, že ani letošní Euro mi to nevyřeší.

7.6.2016 v 10:22 | Karma: 21,06 | Přečteno: 1695x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 126
  • Celková karma 16,02
  • Průměrná čtenost 3523x
Srdcem horalka, tělem lyžařka, duší jogínka. Po životní etapě akrobatických karambolů mezi boulemi zakončené slušivým oceněním Kamikadze roku nyní usiluji o titul Matka století.