Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Miláčku, věř mi

Je skvělé mít někoho, kdo nás má rád v dobrém i zlém, dává zapomenout na dny blbec a dokáže nás ochránit před zlou dobou a násilnými činy. Někdy by ale bodlo, kdyby nás měl rád přeci jen o trochu míň.

 

Když se kdysi ségře rozbily první hodinky, dychtivě jsem sledovala láskyplné jednání našeho otce. Tak moc se snažil zachránit situaci, až ve svěráku rozdrtil ciferník na prach. Smutná náhoda, pomyslela jsem si tenkrát. Dnes už vím, že se naši muži rodí s unikátní vlastností nám svojí láskou dokonale komplikovat život. Pravidelně mě v tom utvrzuje můj osudový lyžař, se kterým jsem i po letošní nekonečné sezóně vyrazila na znovuseznamovací dovolenou. Pouto našeho vztahu jsme se vydali upevňovat do neprobádané džungle Karibiku a protože nejvíc láska sílí ve vypjatých situacích, zpestřili jsme si jeden z výletů průchodem zapomenuté, hurikánem zničené stezky. A byl to tak intenzivní zážitek, že se na prahu našeho riskantního potulování ocitám v myšlenkách ještě teď. Vzpomínám hlavně na to, jak mě chtěl drahý ušetřit těch několika kroků navíc, kdybychom se rozhodli vrátit.

 

Pouštíme se pěšinou, po níž šla živá noha naposledy v minulém století. Jak stezka mizí v hlubokém porostu, letí mi hlavou doporučení, které jsme dostali před startem: „Když to bude zarostlý, radši se vraťte.“ „Je to sice zarostlý, ale pořád se dá,“ dementuje můj nevyřčený argument volnomyšlenkář vpředu. A tak se brodíme klouzavým blátem, nejdřív po kotníky, pak po kolena, později po lopatky. To když jsem v prudkých sjezdech opakovaně poučována přírodou, co je to gravitace. I přes okolnosti, které mě nutí si neustále popotahovat bahnem nasáklé spodní prádlo, neztrácím optimismus. Naši cestu necestu totiž pořád lemuje občasné vybledlé značení, takže šance na případné nalezení dvou ztracených českých blbců je poměrně vysoká. „Dem blbě,“ oživuje náhle lyžař moje myšlenky na pátrací vrtulník. „Jak blbě? Tak snad sleduješ značky?“ zbavuju se elegantně svého podílu viny a předvádím, jak mi jeho široká ramena imrvére brání ve výhledu. Ještě, že má zapnutou GPSku. Ještě před hodinou mě ta permanentní hypnotizace lesklého displeje uprostřed panenské džungle vytáčela, zvláštní.

Blikající kolečko na mapě říká, že jsme ze správné cesty sešli teprve před chvílí. Logicky se otáčím k návratu a stejnou akci očekávám i od svého doprovodu. O to větší je moje překvapení, když se vydává opačným směrem s vysvětlením, že půjdeme-li dál tudy, zase se napojíme. Vím, že můj orientační smysl by nemohl konkurovat ani echolokace neznalému netopýrovi, takže protestuju jen pro formu. S frňákem přilepeným k placatému telefonu mě lyžař táhne přímo do bujné tropické vegetace. S houstnoucím porostem v nás umírá člověk vzpřímený a vracíme se k opičím předkům. Padám, motám se do liján, z očních důlků vytahuji větve a přemýšlím, kde jsme ztratili mačetu. „Našel jsem potok,“ je mi hlášeno ze vzdálené zelené tmy. „Jenom nesmíme narazit na vodopád.“ Za chvíli se s padající vodou za zády drápeme slizkým korytem zase zpátky a stáčíme naši marnou snahu prudce stranou. Každý kořen, kterého se v kotrmelcích zoufale chytám, povoluje. Každý šlahoun, který se snažím vztekle strhnout z trajektorie svého ploužení, drží. Mít tak tu mačetu! Míříme za světlem.

Když se po kolenou vynoříme z trnitého křoví těsně před pádem do hluboké rokle, stačí jediný pohled z očí do očí a touha tu ďouru obejít milého okamžitě opouští. Znovu zírá na telefon a s odvážným prohlášením: „Šárinko, já nás z toho dostanu!“ se vydává vstříc prakticky kolmému srázu. Hekajíce ho stíhám a sním s otevřenýma očima - o mačetě a dalších možnostech jejího využití. Když se po dvou divokých hodinách zjevujeme na místě, kde se minula účinkem moje konstruktivní myšlenka na návrat a zjišťujeme, že správná cesta vede jen o sto metrů vedle, mluví jeho pohled za vše. Dojem zpráskaného psa podtrhuje zvučné, nekolikanásobné „promiň“, což mi bere vítr z plachet.

 

Většinu připraveného výkladu o tom, jaký je idiot, jsem si schovala na jindy. Až na ten zkratový vražedný úmysl o mě totiž v karibské divočině pečoval, neohroženě se houpal na lijánách, šplhal po palmách a snášel k mým nohám čerstvé ovoce. A mně tak nezbylo, než se do toho svýho tarzana znovu zamilovat. Úmysl neúmysl.

Autor: Šárka Razýmová | středa 18.6.2014 9:46 | karma článku: 22,72 | přečteno: 1404x
  • Další články autora

Šárka Razýmová

Život na gumě

Taky máte za sebou dětství plné rodinných cyklovýletů strávených v závěsu na gumicuku za vašimi rodiči? Kdybych tenkrát tušila, co je to karma, možná bych svému funícímu otci do kopce tak nepřibržďovala.

7.2.2024 v 11:40 | Karma: 16,02 | Přečteno: 472x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Moc máma

Nedávno mi šéfová vyčetla, že jsem “moc máma“. Ten obrat mě zaskočil. Ale protože jsem pracovnice svědomitá a sebereflexe mi není cizí, postavila jsem se tomu čelem a hluboce se nad sebou zamyslela.

19.12.2023 v 10:32 | Karma: 37,20 | Přečteno: 5558x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Doba ohluchlá

Taky vám život přijde čím dál tím hlasitější? Umlčujeme pochybnosti o sobě samých, planeta volá o pomoc, ozývají se stárnoucí klouby a celé davy si na telefonu zamilovaly funkci hlasitého odposlechu. Z toho aby jeden ohluchl.

20.9.2023 v 11:26 | Karma: 30,62 | Přečteno: 3241x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Ňaderná zbraň

Jsou lékařské obory, kde jsou si pacient a lékař prakticky rovni. Třeba psychiatrie, kde oba ví, že mají pravdu. Mnohem víc je ale těch, v nichž se pacient chytá do poněkud nekomfortních diskriminačních pastí.

21.3.2023 v 12:41 | Karma: 40,11 | Přečteno: 10815x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Báječní hostitelé a ti druzí

Jsou tu Vánoce. Za okny se rozsvěcují stromečky, ve školkách a školách se sborově chystají do Betléma, ulice září tisíci světýlek a z obrazovek útočí Popelka na dvanáct způsobů.

23.12.2022 v 11:07 | Karma: 21,81 | Přečteno: 567x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

USA a Čína musí být partnery, řekl Si. Blinken mu vyčetl podporu Ruska

26. dubna 2024  13:10,  aktualizováno  13:45

Ve vztazích mezi Čínou a Spojenými státy zůstává mnoho problémů. Musí ale být spíše partnery než...

KOMENTÁŘ: Byrokracie s vízy? Přitvrdíme. Jak Česko zařízlo studenty z ciziny

26. dubna 2024

Premium Nenápadná úřední klička zásadně zkomplikovala život zahraničních studentů v Česku. Stát ještě...

Podvodník prodával falešné vstupenky na koncerty i sport, naletělo mu 500 lidí

26. dubna 2024  12:50

Falešné vstupenky na kulturní a sportovní akce nabízel na internetu muž z Uherskohradišťska, který...

V kontejneru vzplála stará elektrobaterie, patrně kvůli technické závadě

26. dubna 2024  12:45

Zřejmě závada na staré elektrobaterii způsobila páteční požár kontejneru na skladování...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 126
  • Celková karma 16,02
  • Průměrná čtenost 3523x
Srdcem horalka, tělem lyžařka, duší jogínka. Po životní etapě akrobatických karambolů mezi boulemi zakončené slušivým oceněním Kamikadze roku nyní usiluji o titul Matka století.