Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sen o vavřínech

Příliš ambiciózní premiéra aneb konečně vysvětlení, proč (už) nezávodním na běžkách.

Pro většinu lyžařů je listopad prvním ostrým testem letní poctivosti. Přešlapujíc na startu prvního svěťáku se marně snaží z hlavy vytěsnit tu jimi nenáviděnou, ale trenéry o to oblíbenější průpovídku: „Až se zima zeptá, cos dělal v létě..“ .. „makala jsem jak šroub a co z toho??“ ptala jsem se pak vždycky v cíli já.

 

Všechno je jednou poprvé, a tak i letošní listopad přivítá ve startovní bráně mnoho nepolíbených. Co se dá čekat od rozklepaného lyžníka debutujícího ve světovém poháru, nevím. Zato vím, co se čekalo ode mě, když jsem coby desetiletá debutovala ve stopě prestižního poháru základních škol. Jen tak mezi námi, vyhrocené běžkařské klání v jabloneckých Břízkách bylo nejen mým prvním, ale rovnou i tím posledním. Byla jsem tenkrát hvězdička na vzestupu. Vedle anglických olympiád jsem vyhrávala taky všechny krajské soutěže v gymnastice a recitování, takže bylo víc než pravděpodobné, že s prstem v nose ovládnu i běžkařskou šoupačku na jabloneckém kolečku. Běžky jsem do té doby měla na nohách asi dvakrát, z toho jednou na koberci pod vánočním stromkem. Vázání vypadalo jako pastička na myši, až se člověk bál bližšího kontaktu. A bylo taky proč. Boty, které by do toho pasovaly, v mojí velikosti bohužel neměli, ale měli jiné. A tak taťka nabrousil kudlu a s láskou jim okudlal špičky tak, aby se do pastičky vtěsnaly. Pak už stačila trocha té ryzí síly a dítko bylo konečně hodno běžkování.

 

„Panečitel, musíte mě do toho zacvaknout, jestli vážně chcete, abych závodila,“ vysvětlovala jsem v zavátém závodním zázemí tělocvikáři, tahajíc z báglu palčáky, lyžařské fusekle a nahřátého vaška. Sjezdařské brýle už rodičům přišly asi moc, i když podle mě by právě tato pomůcka ve stopě uměla zabránit mnoha autoublížením na zdraví z nedbalosti. A tak přede mnou statný tělocvikář poklekl a s mohutným hekáním a křupajícími klouby mě nadobro připoutal k modrošedým Artiskám. To už všichni soupeři na pokyn svých vyučujících sveřepě kroužili okolím, aby rozpumpovali svaly. Mně k rozcvičení stačila padesátimetrová rovina na stadionu, kterou jsem se proválela na start.

 

Za čárou stanulo stádo vyšlehaných školáků, několik méně atletických typů a jeden sněhulák v oteplovákách a péřovce. Elasticky oděná spolužačka vedle mě vyprskla smíchy a rozpoutala řetězovou reakci. Některé děti se na mě dívaly s otevřenou pusou, jiné zmateně pošilhávaly po svých tělocvikářích, jestli si nespletly disciplínu. Se zaburácením startovního výstřelu jsem využila moment překvapení a vyrazila. První, téměř nulové stoupání jsem, nedbajíc čerstvě najeté stopy pod sebou, vyběhla stromečkem a znemožnila tak svým vrstevníkům veškeré pokusy o klasiku. Jakmile se sklon narovnal, poroučela jsem se k zemi a úspěšně s sebou vzala své nejšikovnější pronásledovatele. Vzhledem k tomu, že se uměli zvednout, je to vůbec nerozhodilo a s mocným odpíchnutím od mých zad nenávratně zmizeli. Než jsem se vyhrabala zpátky na nohy, prošlo se po mně celé startovní pole a já osiřela. Následoval táhlý sjezd a úleva, že už nohama nemusím vykonávat žádný pohyb.

Obezřetně jsem se přemístila zpátky do stopy, párkrát se odšťouchla a už to jelo. Když jsem si uvědomila, že rychlost, při které bych si ještě troufla ze stopy vyskočit, už je mnohonásobně překročena, přitlačila jsem hůlky do sněhu, leč kýžený účinek se nedostavil. Útěchu jsem tedy každých dvě stě metrů hledala v lese. Několik dobře zvládnutých parakotoulů mě zocelilo natolik, že jsem se odhodlala k jízdě šusem a začala stíhat soupeře. Po sestřelení prvního už bylo všem ostatním jasné, že mi nesmí překážet a s pískotem obsadili příkopy. Příští mírné stoupání už jsem zvládla bez stromečku a ve vítězném běhu mi překážely jen lyže. V euforii jsem minula odbočku k cíli a pokračovala dál zasněženým okruhem. Nástup pelotonu, který se zatím vzpamatoval z mého průjezdu, mi tak zůstal utajen a cíl jsem dobyla čapím krokem z houští na opačné straně. Přesto mi v dívčí kategorii patřil bronz. Ostatní holky na trati se po setkání se mnou rozbrečely a závod skrečovaly.

 

Za výkon, na který jsem byla pyšná jenom já, mi nikdo nepogratuloval. Závodiště se podezřele rychle vylidnilo a já osaměla na opuštěném stadionu. Uvězněna v modrošedých Artiskách. Po nekonečně dlouhé době, kterou jsem strávila šoupáním nohama v rozrytém cílovém prostoru, neb na sjezd toho prďáku dolů do města mi chyběla odvaha, se zpoza smrku vyplížil náš tělocvikář. S opatrným rozhlížením mě vypnul z vázání a mlčky doprovodil zpátky do školy. Od té doby lidé vědí, že postavením mé maličkosti do závodní stopy si podřezávají větev sami pod sebou. Ale já se stejně jednou vrátím! SKOL

 

Pro SKImagazín

Autor: Šárka Razýmová | pátek 22.11.2013 11:46 | karma článku: 21,63 | přečteno: 1085x
  • Další články autora

Šárka Razýmová

Život na gumě

Taky máte za sebou dětství plné rodinných cyklovýletů strávených v závěsu na gumicuku za vašimi rodiči? Kdybych tenkrát tušila, co je to karma, možná bych svému funícímu otci do kopce tak nepřibržďovala.

7.2.2024 v 11:40 | Karma: 16,02 | Přečteno: 469x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Moc máma

Nedávno mi šéfová vyčetla, že jsem “moc máma“. Ten obrat mě zaskočil. Ale protože jsem pracovnice svědomitá a sebereflexe mi není cizí, postavila jsem se tomu čelem a hluboce se nad sebou zamyslela.

19.12.2023 v 10:32 | Karma: 37,20 | Přečteno: 5556x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Doba ohluchlá

Taky vám život přijde čím dál tím hlasitější? Umlčujeme pochybnosti o sobě samých, planeta volá o pomoc, ozývají se stárnoucí klouby a celé davy si na telefonu zamilovaly funkci hlasitého odposlechu. Z toho aby jeden ohluchl.

20.9.2023 v 11:26 | Karma: 30,62 | Přečteno: 3241x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Ňaderná zbraň

Jsou lékařské obory, kde jsou si pacient a lékař prakticky rovni. Třeba psychiatrie, kde oba ví, že mají pravdu. Mnohem víc je ale těch, v nichž se pacient chytá do poněkud nekomfortních diskriminačních pastí.

21.3.2023 v 12:41 | Karma: 40,11 | Přečteno: 10814x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Báječní hostitelé a ti druzí

Jsou tu Vánoce. Za okny se rozsvěcují stromečky, ve školkách a školách se sborově chystají do Betléma, ulice září tisíci světýlek a z obrazovek útočí Popelka na dvanáct způsobů.

23.12.2022 v 11:07 | Karma: 21,81 | Přečteno: 567x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

V zenu

Když jsem se v pubertě snažila za pomoci genů, osudu a věcí mezi nebem a zemí přesvědčit zainteresované, že dělat ze mě lyžařskou akrobatku může mít stejné dopady jako vyvíjet zbraň hromadného ničení, víte, co mi odpověděli?

9.11.2022 v 13:24 | Karma: 18,87 | Přečteno: 438x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

U fotografa

Jsem tolerantní žena. Nenutím děti dojídat večeři, pravidelně ponoukám muže, aby si zašel na pivo a zásadně nepřemlouvám rodinu ke společnému focení objektivem profesionála.

7.11.2022 v 12:24 | Karma: 17,93 | Přečteno: 732x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Záplava

Trčím v díře, ruce prkenně natažené podél těla a pociťuji smíření. Do hlavy mě opakovaně tříská barevná, dřevěná palička a já zajíždím stále hlouběji. Paličku drží moje dítě. Ve tváři má takový ten výraz vyšinutého děcka z hororů.

7.11.2022 v 11:22 | Karma: 13,32 | Přečteno: 300x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Pokrok nezastavíš

Kde jenom ta složka ....ještě včera tu byla. Ha! Tady je. Nebyla ještě večer žlutá? Někdo mi ji přebarvil. Všechny je přebarvil! Z mého počítače se přes noc stal někdo jiný. Zase??

7.11.2022 v 10:19 | Karma: 15,70 | Přečteno: 417x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Na samotě u lesa

Dokud jsme žili v malém, podhorském městě, setkávala jsem se s názory, že jsme mučedníci dobrovolně trpící pravěkou infrastrukturou, nulovým společenským vyžitím a půlročními sněhovými závějemi.

8.7.2020 v 8:55 | Karma: 28,64 | Přečteno: 2014x | Diskuse| Ona

Šárka Razýmová

Napořád

Měla to být formalita. Svatba po jedenáctiletém vztahu, během něhož se ze dvou stanou čtyři, už prostě nikoho nadšením nerozhýká. Ale nebyla by škoda to odfláknout, když je to jednou za život?

26.9.2019 v 10:07 | Karma: 28,77 | Přečteno: 1555x | Diskuse| Liberec

Šárka Razýmová

Škol(k)a života

Tak už i na nás došlo. První rok ve školce. První lásky. První tsunami bacilů. První pugét kytek. Ty nejhezčí dostaly kuchařky, to je jasný.

28.6.2019 v 11:21 | Karma: 23,74 | Přečteno: 1172x | Diskuse| Liberec

Šárka Razýmová

Láska lyžařská

„Budu se vdávat!“ vrazila jsem radostně babičce pod nos opravdickej zásnubní prsten. „No, tak se z toho hlavně nepo..,“ zchladila mě ta, od níž bych pochopení mých konzervativních sklonů čekala zdaleka nejvíc.

30.1.2019 v 10:15 | Karma: 30,90 | Přečteno: 1808x | Diskuse| Liberec

Šárka Razýmová

Krát dva

I když byla celá planeta dávno přesvědčená, že nikdy neporodím a už navždycky zůstanu jako bójka s nohama, nakonec jsme překvapili.

2.10.2018 v 14:48 | Karma: 28,67 | Přečteno: 1601x | Diskuse| Liberec

Šárka Razýmová

Iluze v háji

Jsem snílek. Ale že během očekávání prvního potomka postavím vzdušný zámek takových rozměrů, překvapilo i mě samotnou.

3.1.2018 v 15:05 | Karma: 26,57 | Přečteno: 1374x | Diskuse| Ona

Šárka Razýmová

Nebe, peklo, ráj

Jsme tu jen na skok, a tak by byla škoda se při něm ani neodlepit od země. Mě dostává do vzduchu plnění snů. Jakýchkoliv. Na jejich třídění není prostor, plním si to všechno. Ostatně, noční můra je taky sen, ne?

28.9.2017 v 11:50 | Karma: 18,85 | Přečteno: 871x | Diskuse| Sport

Šárka Razýmová

Svatební cirkus

Gejzíry lásky a dojetí, dokonale padnoucí sněhobílé šaty, katalogové počasí a ochota všech se vším pomoci bez keců a nárokování odměny.

28.6.2017 v 15:05 | Karma: 23,85 | Přečteno: 1636x | Diskuse| Ona

Šárka Razýmová

Běžecká čítanka

Běhání je podobná věda jako čtení. Klást rychle jednu nohu před druhou či přelouskat jednotlivá písmena zvládne sice skoro každý, ale dát tomu všemu řád a formu, srozumitelnost a emoce, to už dá zabrat.

27.3.2017 v 10:08 | Karma: 19,38 | Přečteno: 710x | Diskuse| Sport

Šárka Razýmová

Můj mistr světa

Klofla jsem pana Božského. Má geniální, matematický mozek, sexy svaly, stejně zvrácený smysl pro humor jako já a vlastní sny. A hromadu lyží!

9.3.2017 v 9:59 | Karma: 33,38 | Přečteno: 3683x | Diskuse| Sport

Šárka Razýmová

Fotbalu zdar? Nazdar!

Fotbal v mém nitru od nepaměti živí plamenné dilema, které ještě sílí se sílící propagandou některého z tradičních čutálistických svátků. Milovat nebo nenávidět? Tak nějak tuším, že ani letošní Euro mi to nevyřeší.

7.6.2016 v 10:22 | Karma: 21,06 | Přečteno: 1695x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 126
  • Celková karma 16,02
  • Průměrná čtenost 3523x
Srdcem horalka, tělem lyžařka, duší jogínka. Po životní etapě akrobatických karambolů mezi boulemi zakončené slušivým oceněním Kamikadze roku nyní usiluji o titul Matka století.