O život

11. 11. 2013 9:38:49
Někteří sportovci při tréninku nasazují vlastní životy. Nezřídka bývají ale až těmi posledními, koho zubatá po rameni skutečně poplácá.

Léto se kolem nás prohnalo jak Northug cílovou rovinkou a i přesto, že jsem svoje vrcholové snažení už dávno pověsila na hřebík, můžu před branami olympijské sezóny odvážně prohlásit: „Máme natrénováno. Valte sem medaile!“ Dokud totiž budou moji nejbližší rozezpívávat časomíry, jedu v tom s nimi. Na ségře už je za ta léta vidět vyčerpání, ale před svou pátou olympiádou, (když počítám i čumendu v Naganu.. pátou! Pane jo, to je věru šestnáct let ve víru pěti kruhů), se rozhodla nenechat nic náhodě a postavit se času čelem. Stala se z ní Rychlá holka. Soudě podle dopředné měsíční chůze a výrazu týrané pandy, se kterými se vracela z pravidelných štací na pražském tartanu, si troufám slíbit, že v nadcházející sezóně se za ní budou překvapením rovnat boule a rozhodčí chodit pro podpis. Aleš naopak žádných fíglů atletických rychlonožek nevyužil a vsadil na vlastní šikovnost. Místo tartanu hobloval asfalt. A moje nervy.

Když jednoho dne vyhlásil společný výlet na zmrzlinu, moje srdce zaplesalo. No je snad něco romantičtějšího, než ruku v ruce korzovat parkem a s chichotáním ujídat z kornoutu toho druhého? Tak zpátky na zem. Aleš výzvu vyvěsil na fejs, natáhnul elasťáky a reflexní vestu a zasnil se nad tím, jak rozmanitá skupina výletníků se sejde. Odvážní zvolí kolečkové lyže jako on. Další nastartují koloběžku, ti nejotrlejší poběží, no a kdo zvolí bicykl (jako já), může se těšit na lážoplážo vyjetí s nálepkou provianťáka. Do startovního bodu v Liberci nedorazil kromě nás dvou nikdo. Romantická představa se rázem vrací z říše zapomnění.

Při líném šněrování přilehlým sídlištěm nespravedlivě podléhám dojmu, že nekecal. Dosmradíme se až ke kruháči, kde drahý neohroženě vplouvá před korbu náklaďáku. Mé plesající srdce vynechává poprvé. Díky svojí neohroženosti a mojí zdrženlivosti si lyžař na výjezdu z objezdu vypracovává slušný náskok. Šlápnu do pedálů, jakože ho třemi nádechy dojedu. Místo přibližování se vzdaluje. Napadá mě, že asi jede fartlek a za chvíli zpomalí. Brzy mi dochází, že to není chvilkový sprint, ale dnešní tempo. Když si vybavuji počet zatáček na Ještěd, vychází ze mě cosi mezi vzlykem a posledním vzdechem. V polovině kopce je jasné, že se role obrátí a zatímco já jsem na pokraji zhroucení, ten druhý nás občerstvuje. Na vrcholu mám za sebou nejrychlejší cykločasovku života a s úlevou zahajuji sestup do druhého údolí. Dvojitý odpich a závodník je opět v háji. Lehám na řídítka a s prsama na sedle ho stíhám. Při vjezdu do vesnice mě do očí práskne údaj na radaru 72 Km/h. Tentokrát moje srdce dribluje někde u hlasivek. Já i měřák řveme na Aleše ZPOMAL! Ten akorát zavrávorá na kanálu a ve vejci kvapí dál. Po pár kilometrech mu zmírňující se profil bere vítr z plachet a zase se sjíždíme. S funěním (hlavně mým) dobýváme cíl. Před zmrzlinovým pultem zjišťuju, že mě vyděšením přešla chuť a místo korzování parkem sedíme na pařezu jak zařezaní. „Jééé, dobrej. My se vomlouváme, že takle rušíme, ale strašně ste nás zaujal na těch kolečkáčích,“ strkají nám dvě čerstvé maminy pod nosy svoje uřvané kočáry a mrkají mi na lyžaře. Schlíplé cosi s helmou a tupým výrazem vedle něj zkušeně ignorují. „Řekněte nám vo tom něco, my bysme to strašně rády koupily manželům!“ „Upřímnou soustrast,“ vylítne mimoděk ze mě. Po několika málo minutách, kdy se dámy neúnavně snaží mého borce lapit, zatímco on v nevědomí zapáleně odhaluje silné a slabé stránky kolečkových lyží, a po několika málo pokusech, které mě usvědčují v tom, že o můj názor tady opravdu nikdo nestojí, otáčíme k návratu. Skoro celý zpáteční výjezd na Ještěd jede Aleš soupaž. I tak melu nohama o stošest, abych ho uvisela. Taky melu z posledního.

Při opětovném převalení se přes vrchol začíná pršet a sedá mlha. Záhy se ukazuje, že na kolcích platí přímá úměra. Tedy čím horší terén, tím rychleji je třeba ho překonat. Běžec na kolečkách se opět balí do vejce a já úpím. Každou ďouru jak od granátu objíždí lyžař v protisměru a vyplesknutá cyklistka za ním se srdcem v krku počítá centimetry mezi zelenou vestičkou a zrcátkem protijedoucího auta. Mokrý asfalt v první ostré zatáčce nekompromisně posílá Aleše do autu a ten v jehličí na krajnici začíná tancovat jak baleťák národního souboru. Poskakujíc v sedle na rozmlácené vozovce za ním rekognoskuji terén po pravici a s mírnou úlevou zjišťuju, že ho budu tahat jenom z křoví, první strom roste až o pár desítek metrů dál. To, že to můj závoďák nakonec v holubičce těsně vybírá, mě hluboce dojímá. Letmý dotyk štěstí v mžiku sestřeluje scéna jak ze školního dramaťáku. Puberťák za volantem versus puberťák na kolcích. Omlácené dodávce, předjíždějící v zatáčce, sportovec nerozumí a demonstrativně si klepe na helmu. Dodávka snižuje rychlost a synchronně s lyžařem vybírá další zákruty. Následuje přehlídka prostředníčků a poměřování, kdo je větší a silnější. Nechápavě zezadu sleduju naivitu svého vyvoleného. Auto nakonec dostává rozum a s motorem vytočeným na maximum získává před Alešem nepatrný náskok.

Když dojíždíme ke kolejím, po kterých zrovna jede tramvaj, mám už v hlavě prázdno a srdce táhnu na gumicuku někde za sebou. Drahý rozhání dolní končetiny do rozštěpu a kličkuje. Šokovaná jeho hypermobilitou koukám, jak těsně za tramvají přeskakuje koleje a jak jinak než ve sjezďáku zase mizí. Jak podruhé překonal ten kruháč, netuším, neb mi zase ujel. Jedno ale vím jistě. Pokud se mě snažil tímto šedesátikilometrovým dramatem, ukrytým pod rouškou zmrzlinového výletu, nadobro setřást, tak se mu to nepovedlo. I do další sezóny jdu s ním. SKOL

Pro SKImagazín

Autor: Šárka Razýmová | pondělí 11.11.2013 9:38 | karma článku: 21.88 | přečteno: 1380x

Další články blogera

Šárka Razýmová

Život na gumě

Taky máte za sebou dětství plné rodinných cyklovýletů strávených v závěsu na gumicuku za vašimi rodiči? Kdybych tenkrát tušila, co je to karma, možná bych svému funícímu otci do kopce tak nepřibržďovala.

7.2.2024 v 11:40 | Karma článku: 16.01 | Přečteno: 457 | Diskuse

Šárka Razýmová

Moc máma

Nedávno mi šéfová vyčetla, že jsem “moc máma“. Ten obrat mě zaskočil. Ale protože jsem pracovnice svědomitá a sebereflexe mi není cizí, postavila jsem se tomu čelem a hluboce se nad sebou zamyslela.

19.12.2023 v 10:32 | Karma článku: 37.16 | Přečteno: 5523 | Diskuse

Šárka Razýmová

Doba ohluchlá

Taky vám život přijde čím dál tím hlasitější? Umlčujeme pochybnosti o sobě samých, planeta volá o pomoc, ozývají se stárnoucí klouby a celé davy si na telefonu zamilovaly funkci hlasitého odposlechu. Z toho aby jeden ohluchl.

20.9.2023 v 11:26 | Karma článku: 30.54 | Přečteno: 3203 | Diskuse

Šárka Razýmová

Ňaderná zbraň

Jsou lékařské obory, kde jsou si pacient a lékař prakticky rovni. Třeba psychiatrie, kde oba ví, že mají pravdu. Mnohem víc je ale těch, v nichž se pacient chytá do poněkud nekomfortních diskriminačních pastí.

21.3.2023 v 12:41 | Karma článku: 40.11 | Přečteno: 10777 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 21 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 13.10 | Přečteno: 243 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 17.78 | Přečteno: 421 | Diskuse

Olča Vodová

zdánlivě zadarmo

(svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...,svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...)

27.3.2024 v 21:18 | Karma článku: 5.06 | Přečteno: 106 | Diskuse

Karel Trčálek

Jak se pracovníci ve školství pomstili uličnímu výboru iFčil oslavujícímu Karlův úspěch

No, mám-li být upřímný, pomsta to byla hodně sladká. Však se taky hned ze všech stran slétly vosy a začaly si dávat do trumpety tak, že se div v té slaďounké šťávičce neutopily....

27.3.2024 v 10:51 | Karma článku: 31.12 | Přečteno: 586 | Diskuse
Počet článků 126 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3523

Srdcem horalka, tělem lyžařka, duší jogínka. Po životní etapě akrobatických karambolů mezi boulemi zakončené slušivým oceněním Kamikadze roku nyní usiluji o titul Matka století.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...